lunes, 31 de mayo de 2010

DIRECTORIO DE DOCUMENTOS EDITADOS EN MAYO 2010

DIRECTORIO DE DOCUMENTOS EDITADOS EN MAYO 2010

SALUD EQUITATIVA
GESTIÓN EN SALUD PÚBLICA

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Consultas acumuladas desde enero 2009 a la fecha: 69.043
Discriminadas como sigue:
1. ARGENTINA: 18.567 [26,9%]
2. ESPAÑA: 16.405 [23,8%]
3. MÉXICO: 7.537 [10,9%]
4. COLOMBIA: 4.858 [7,0%]
5. PERÚ: 4.826 [7,0%]
6. VENEZUELA: 3.138 [4,5%]
7. CHILE: 2.503 [3,6%]
8. U.S.A.: 2.469 [3,6%]
9. ECUADOR: 1.156 [1,7%]
10. BOLIVIA: 992 [1,4%]
11. LOS DEMÁS: 6.929 [9,5%]
Total de consultas: 69.043

Documentos del mes de MAYO: 415
Documentos acumulados en 2010: 1.450
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Protocolización y nuevas tecnologías mejoran la farmacia hospitalaria :: Diariomedico.com :: ESPAÑA


Jaime Poquet

Diariomedico.com
ESPAÑA
UNA ÓPTIMA NEGOCIACIÓN DE PRECIOS PERMITE MINIMIZAR EL IMPACTO DEL GASTO FARMACÉUTICO
Protocolización y nuevas tecnologías mejoran la farmacia hospitalaria
Los servicios de farmacia hospitalaria tienen un papel fundamental para controlar el impacto del gasto farmacéutico, y la introducción de protocolos en estos departamentos ayuda además a mejorar la farmacoterapia. El servicio Hospital de Denia dispone ya de experiencia en la aplicación de sistemas de información y nuevas tecnologías.


Enrique Mezquita. Valencia - Lunes, 31 de Mayo de 2010 - Actualizado a las 00:00h.

La racionalización, adecuación y optimización de los recursos sanitarios sin perder un ápice de calidad y seguridad para el paciente, es un aspecto de especial trascendencia en cualquier periodo y sobre todo en un contexto de crisis económica como el actual. Los servicios de Farmacia Hospitalaria, parte muy importante dentro del sistema, no son una excepción.

Protocolizar y regular las condiciones de uso de los fármacos es básico en la mejora y optimización del uso de recursos y, por tanto, de los costes asociados

Según ha explicado a DM Jaime Poquet, jefe del área clínica del Servicio de Farmacia del Hospital de Denia, en Alicante, "para minimizar el impacto del gasto farmacéutico hay que realizar una óptima negociación de precios. Sin embargo, en muchas ocasiones los fármacos más selectivos y específicos no tienen competencia, lo cual limita el margen de maniobra". En este sentido, ha recordado que "las unidades de oncología y de pacientes externos ocasionan entre el 60 y el 70 por ciento de todo el presupuesto de las farmacias hospitalarias".

Poquet, coorganizador de la segunda edición del curso Metodología en Gestión Farmacoterapéutica, celebrado en Denia y Valencia bajo el auspicio de las sociedades española y valenciana de Farmacia Hospitalaria, ha destacado que "una de las claves en la optimización de nuestra labor consiste en actuar sobre la selección de los fármacos". Según Poquet, los Comités de Farmacia y Terapéutica de los hospitales tienen un papel muy importante para de analizar los nuevos fármacos a incluir y, en numerosas ocasiones, "es fundamental incluirlos con criterios de utilización, señalando cuáles son sus indicaciones exactas". El experto ha incidido en que "protocolizar y regular las condiciones de uso es básico en la mejora y optimización del uso de recursos y, por lo tanto, de los costes asociados". En este sentido, ha destacado que "la información se analiza y se comparte con clínicos y facultativos para evitar, por ejemplo, que un medicamento se apruebe para una indicación concreta y seis meses después se esté usando en seis patologías más".

Para Poquet, los sistemas de información y las nuevas tecnologías son herramientas fundamentales para la explotación de la información y los procesos, ya sea través de la historia clínica informatizada o de la robotización de los servicios de farmacia. "Estas iniciativas permiten optimizar recursos y analizar las posibles causas de desvío sobre el proceso ideal". A modo de ejemplo, "la historia clínica informatizada incorpora la validación por parte del farmacéutico y, además de evitar errores, permite optimizar la farmacoterapia de los pacientes detectando duplicidades, medicaciones mal indicadas, posibles efectos adversos asociados a la medicación, etc.".

La historia clínica informatizada optimiza la farmacoterapia, pues detecta duplicidades, medicaciones mal indicadas, efectos adversos, etc.

Respecto a los procesos de robotización en los servicios de farmacia, ha señalado que "van creciendo lentamente, pero es sin duda el futuro al que debemos dirigirnos". En su opinión, los sistemas robóticos implican un ahorro de costes porque permiten a los profesionales de enfermería dedicarse al cuidado del paciente, al tiempo que se incorporan mecanismos de seguridad. "Y la mejora de la seguridad de los pacientes acaba siempre suponiendo un ahorro de costes y de utilización de recursos", ha concluido.

La mala praxis se avala con un informe científico :: Diariomedico.com :: ESPAÑA


Diariomedico.com
ESPAÑA
sentencia dictada por el tsj de andalucía
La mala praxis se avala con un informe científico
El TSJ de Andalucía ha absuelto al SAS de la acusación de negligencia al carecer de un informe pericial científico que respalde la demanda. El tribunal se reconoce incapaz de ver una mala praxis sin esa información.


Soledad Valle - Lunes, 31 de Mayo de 2010 - Actualizado a las 00:00h.


Los jueces y magistrados de los tribunales de justicia son legos en temas sanitarios. Así lo ha recordado la Sala de lo Contencioso-administrativo del Tribunal Superior de Justicia de Andalucía en una sentencia que desestima la demanda de una mujer al Servicio Andaluz de Salud por la atención pediátrica que recibió su hija.

La madre consideraba en su acusación que la artritis escapulo humeral que sufre su hija es consecuencia de la mala praxis del pediatra que la atendió poco después de nacer. El bebé presentó eritemas en las extremidades y fue tratado con un antiséptico local. La acusación argumenta que debía haberse aplicado un tratamiento basado en "antibiótico sistemático y no meramente local" que hubiera reducido la infección general que sufría la menor y por la que finalmente terminó ingresada. Además, la acusación sostiene que en la primera visita al pediatra la menor presentaba un cuadro febril y otros síntomas de los que se debía haber deducido la gravedad de su estado. En este punto el tribunal reconoce que faltan pruebas que avalen la acusación de la madre, pues no hay un informe científico que sostenga su demanda.

Ignorancia reconocida
En este sentido, el tribunal señala: "Desconocemos cuál tenía que ser el estado de la menor al tiempo de la consulta pediátrica para que la lex artis [la correcta actuación sanitaria en este caso] prescribiera seguir un tratamiento sistemático. Y esto lo desconocemos, dada por supuesto la ignorancia en temas sanitarios por este tribunal, por carecer en los autos de un informe específico de parte o judicial en el que al menos se ilustre de cuál es la sintomatología propia de la lesión, sus síntomas, su etiología y evolución y el tratamiento previsto".

En las demandas sanitarias la carga de la prueba recae en el quien emprende el recurso. La madre debería haber fundamentado con pruebas científicas la mala praxis. El tribunal hace incapie en este hecho al señalar que "al carecer de pericial científica que nos ilustre, no podemos concluir nada sobre el tiempo de evolución de la infección".


La opinión del especialista cuenta más

El Tribunal Supremo respaldó en un fallo la decisión de un tribunal superior que optó por solicitar el dictamen pericial a un especialista en vez de al departamento de Medicina Legal solicitado por la paciente.

Más esperanza para conseguir un trasplante :: Diariomedico.com :: ESPAÑA

Diariomedico.com
ESPAÑA
REDUCIR LISTAS DE ESPERA, PRINCIPAL OBJETIVO
Más esperanza para conseguir un trasplante
La directiva europea de trasplantes, que acaba de aprobar el Parlamento Europeo con la iniciativa de la presidencia española, abre nuevas vías a la esperanza. La norma tiene como objetivo reducir las listas de espera, reforzando la cooperación y el intercambio de información entre los Estados miembros. En la Unión Europea existen grandes diferencias, que van desde 34,2 donantes por millón de personas en España a 1,1 en Bulgaria. Estos contrastes no sólo tienen su origen en la solidaridad sino en los diferentes sistemas de gestión de transplantes.


Loreto Mármol - Lunes, 31 de Mayo de 2010 - Actualizado a las 00:00h.

Sólo instantes después de que el Parlamento Europeo aprobara la directiva sobre trasplantes, el europarlamentario Andrés Perelló, artífice del plan de acción, dijo: "Hoy hemos dado más esperanza a quienes sufren la angustia de esperar un órgano".

Juan Gracia Armendáriz es autor de Diario del hombre pálido, que recoge su vivencia con una enfermedad que le obliga a someterse a periódicas sesiones de diálisis mientras espera un trasplante de riñón.

Dice "aprovechar la fuerza del enemigo" -o la ventaja de la enfermedad que le da tiempo para escribir-, y vive condicionado por la rutina que marcan las sesiones de diálisis: cuatro horas, tres días a la semana.

Lo que peor lleva es la falta de libertad de movimiento y pensar que una máquina le tiene que limpiar la sangre. Es un testimonio "con una mirada limpia y compasiva frente a la enfermedad y a sus compañeros", que a buen seguro le será útil al profesional sanitario.

Como él hay más de 5.300 españoles que aguardan la solidaridad personal y familiar y la eficiencia del sistema sanitario para recuperar la normalidad.

Alberto Fidalgo, diputado socialista, es la otra de cara de la moneda. Hace siete años que recibió un trasplante. Unos 56.000 europeos se levantan cada día con la misma esperanza.

Ayer se celebró el Día Nacional del Donante de Órganos. Ahora, fomentar la donación en vivo y la investigación traslacional es la batalla de un modelo que se ha exportado a Latinoamérica y a Europa y que nos ha funcionado bien en los últimos 20 años.

"Hace siete años que volví a ser el que soy gracias a un trasplante"
El diputado socialista Alberto Fidalgo comenzaba así su intervención la semana pasada en la Comisión de Sanidad del Congreso de los Diputados, sobre la política del Gobierno en materia de trasplantes y donación:

"Quiero empezar con un agradecimiento a mi grupo por la oportunidad que me ha dado de intervenir en esta, para mí, especial comparecencia en un día como hoy en el que hace exactamente -y no programamos la Comisión para el día 26 por esto, de verdad- siete años volvía a ser el que soy gracias a un trasplante". No era una afirmación presuntuosa ni impúdica, sino más bien un acto de agradecimiento expreso a los trasplantados, a los donantes anónimos, a sus familias y a los profesionales que "hacen cada día posible este milagro de dar años a una vida y sobre todo de dar vida a los años".

Unas 4.500 familias cada año en Europa pierden a un ser querido porque no le llegó a tiempo su oportunidad, 200.000 en el mundo. "Creo que con la directiva estamos haciendo algo grande en un tiempo convulso, en el que sólo se habla y trasciende la estúpida economía, que avasalla a la gente; es un gesto que demuestra que aún somos capaces de ejercer el liderazgo ético por encima de los mercados y del tráfico ignominioso de seres humanos".

Esos 643 votos a favor de la directiva en el Parlamento Europeo, después de la intervención de la ministra Trinidad Jiménez, "no sólo son un mensaje de optimismo para 20.000 personas que, si hacemos las cosas bien -y las haremos-, podrán añadirse al grupo de los supervivientes; son sobre todo un mensaje de optimismo para la política de las personas y la cohesión de Europa. Son además esos votos un compromiso con lo posible a través del plan de acción, que no hace otra cosa que hacer común en Europa lo que aquí hemos convertido en habitual".

Hace ahora también siete años que en la cama de al lado de aquélla en la que Fidalgo se dializaba descubrió a "una joven madre cuyo cuerpo apenas podía soportar la infinidad de tubos que la aguantaban al borde de la muerte". Hoy, dos transplantes después, tras miles de complicaciones y una fuerza suprema por agarrarse a la vida, preside una asociación de ayuda a enfermos a los que contagia cada día su alegría y sus ganas de vivir: "Su éxito es el de todos, y por eso debemos seguir trabajando en esta Europa que es también nuestro deber, nuestro compromiso y nuestra oportunidad".

"A veces al médico le falta cercanía en el trato con el paciente"
El periodista y escritor Juan Gracia Armendáriz acaba de publicar Diario del hombre pálido, donde narra 169 días como paciente que recibe diálisis 12 horas a la semana. Conoce la enfermedad con ojos, oídos y cicatrices. Hace 20 años que fue diagnosticado de insuficiencia renal y fue trasplantado. Ahora repite desde hace dos años y medio.

Quizá este diario tenga la virtud de servir de guía para terapias con enfermos que se ven obligados a casarse con el colectivo médico o a pasar unas largas vacaciones con los profesionales de la salud, pues analiza los factores que entran en juego en estos periodos de desasosiego. "Las órdenes y los caprichos del cuerpo enseñoreado resultan a menudo ininteligibles y hemos de recurrir al intérprete, al sanador, para que lo predisponga de nuevo al mutismo. El sanador y sus técnicas y máquinas, tan benéficas como monstruosas, traducirán los mensajes del cuerpo y quizá lo reamaestren", dice el prólogo.

Gracia comenta que "el personal médico está muy cualificado y cuenta con medios técnicos excelentes", pero hace hincapié en "una falta generalizada de humanidad en el trato con el paciente". Para hacer frente a la distancia, demanda una comunicación más cálida y próxima, "como los médicos de pueblo, que miran a los ojos y te cogen la mano". En una de las páginas lo cuenta así: "Ellos me miran con mirada de galeno; yo les miro el fondo de los ojos. Intercambiamos diagnósticos. A los médicos, como a los profesores petulantes, les irritan las preguntas". Los pacientes que se someten a diálisis "tenemos cierto sentimiento de abandono, y el profesional no es consciente del poder que tiene su palabra en esos momentos".

Es de los que piensan que todo el mundo debería pasar dos semanas en un hospital, al menos una vez en su vida. "Los materiales quirúrgicos huelen a objeto espacial. Me colocan una tienda de campaña sobre la cabeza. El cirujano sólo dice: 'Si sientes algo no tienes más que decirlo'. Noto sus dedos dentro de mi cuello y un cordón que entra y sale debajo de la clavícula. Siento que un perro me muerde en la clavícula".


LOS LOGROS

La Sociedad Española de Trasplante celebra su primer congreso, que se desarrollará en Sevilla desde el miércoles hasta el sábado. Su presidente, Manuel Arias, destaca que la directiva europea de trasplantes "es interesante e importante".

Además, va acompañada de un plan de actuación basado en la seguridad del trasplante, que "con absoluta claridad impone a los Estados miembros una propuesta de actuación que les obliga a dar pasos para parecerse al modelo español".

En su opinión, también "permitirá una mayor colaboración entre todos los países con una normativa más homogénea".

En cuanto a los retos que el sistema español debe afrontar, Arias comenta que hay que aumentar la donación en vivo e incentivar la investigación traslacional en este ámbito.

domingo, 30 de mayo de 2010

Los politraumatismos son la principal causa de pérdida potencial de años de vida en los países desarrollados :: EL MÉDICO INTERACTIVO :: ESPAÑA

EL MÉDICO INTERACTIVO :: ESPAÑA
Los politraumatismos son la principal causa de pérdida potencial de años de vida en los países desarrollados, según la SECOT

Redacción

Se está realizando en Santander el curso ‘Fundamentos en la Valoración Inicial del Trauma Grave’, avalado por la Sociedad Española de Cirugía Ortopédica y Traumatología



Santander (29/31-5-10).- El trauma grave es una causa frecuente de muerte entre la población joven. Además, los datos reflejan que cada día, entre tres y cuatro personas sufren una lesión medular como consecuencia de un accidente. Los accidentes de tráfico encabezan la lista de los agentes causales, representando aproximadamente un 70 por ciento, a los que les siguen los laborales, que suponen el 15 por ciento.

La mortalidad de los traumatismos por accidentes de tráfico ha experimentado una disminución significativa en los últimos años, como consecuencia de las políticas de prevención y seguridad vial emprendidas, así como las mejoras asistenciales. Sin embargo, todavía hay mucho camino por recorrer para reducir no sólo la mortalidad sino las secuelas físicas y psíquicas del afectado.Con el objetivo de realizar una puesta al día en este campo, se está realizando en Santander el curso ‘Fundamentos en la Valoración Inicial del Trauma Grave’, con la colaboración de la compañía biomédica Pfizer.

Avalado por la Sociedad Española de Cirugía Ortopédica y Traumatología (SECOT), está acreditado por la Comisión de Formación Continuada con 6,1 créditos y coordinado por los doctores Francisco Javier Burón, adjunto del Servicio de Medicina Intensiva del Hospital Universitario de Valdecilla de Santander (HUMV); Michel Fakkas, del Servicio de Traumatología y Ortopedia de HUMV; y el doctor Antonio Quesada, Jefe de Sección de la Unidad de Politraumatizados de HUMV.

Consta de dos módulos: uno online de 20 horas y otro presencial de 10 horas, en los que se tratan los aspectos epidemiológicos y preventivos en trauma grave, las habilidades técnicas y no técnicas en su manejo, el rol del traumatólogo en su abordaje y las indicaciones de pruebas complementarias mediante radiodiagnóstico.

Asimismo, durante el curso se desarrollan sesiones teórico-prácticas interactivas y video-asistidas, talleres prácticos con maniquíes y material específico, así como simulación de casos clínicos con simuladores de paciente a escala real de última generación y actores, que permitirán un análisis y discusión de los protocolos más adecuados a seguir en cada caso.

La atención asistencial de un paciente politraumatizado requiere de un equipo multidisciplinar coordinado por un especialista en soporte vital avanzado, que demande la concurrencia de los servicios de apoyo, y que incluye no sólo al de hospital, sino también al equipo de emergencias extrahospitalario de las UCI móviles. “Una buena comunicación entre el equipo asistencial y el coordinador es esencial para contribuir a que éste tome las decisiones más adecuadas y priorice correctamente las tareas. Es totalmente necesario que fluya la información entre todos los profesionales implicados, de este modo se logrará reducir el tiempo que se tarda en prestar atención al paciente y se reducirá el riesgo de complicaciones”, asegura el doctor Antonio Quesada.

Respecto al papel del traumatólogo, resulta fundamental puesto que la mayoría de pacientes politraumatizados requieren estabilización de las fracturas y/o cirugía, sobre todo en los pacientes con fracturas que comprometen la vida del paciente como la fractura exanguinante de la pelvis o con fracturas complejas, múltiples o multifocales de huesos largos (fémur) que pueden ocasionar hemorragias importantes si no se estabilizan de inmediato.

Los jóvenes y, especialmente los varones entre 15 y 34 años, son el principal grupo de riesgo, ya que como comenta el doctor Quesada, suelen ser las personas que se exponen con mayor frecuencia al trauma, al realizar más prácticas de riesgo.“Esta prevalencia mayor en jóvenes explica el hecho de que el trauma es el cuadro con mayor pérdida potencial de años de vida, en comparación con otras enfermedades de elevada mortalidad como las cardiovasculares o neoplásicas que afectan más a las personas de más edad”, señala este mismo especialista.

Inminente aprobación de la Ley General de Salud Pública :: EL MÉDICO INTERACTIVO :: ESPAÑA

EL MÉDICO INTERACTIVO :: ESPAÑA
Inminente aprobación de la Ley General de Salud Pública

Javier Granda Revilla

Se creará una Agencia Española de Salud Pública, según ha señalado Ildefonso Hernández, director general de Salud Pública del Ministerio de Sanidad y Política Social



Barcelona (29/31-5-10).- El director general de Salud Pública del Ministerio de Sanidad y Política Social Ildefonso Hernández presentó los aspectos más destacados del anteproyecto de la Ley General de Salud Pública, que apuesta firmemente por incorporar la salud y la equidad a todas las políticas, por la prevención y por la creación de la Agencia Española de Salud Pública. Su intervención se produjo en la clausura de las Jornadas sobre los determinantes sociales de la salud, celebradas el pasado jueves 27 y viernes 28 en la capital catalana y enmarcadas en la presidencia española de la Unión Europea.

Como explicó Hernández, la norma ha sufrido un retraso en espera de que el Ministerio de Hacienda dé su visto bueno, tal y como ha hecho el ministerio de Política Territorial. Según sus cálculos, este trámite se producirá en un plazo de 10 días tras el que la norma será enviada y posteriormente aprobada en consejo de ministros.

La principal diferencia respecto a la de 1986, en opinión del responsable del Ministerio de Sanidad es que esta nueva ley se centrará en la ordenación de los servicios asistenciales. “La ley 14/1986 señalaba que todo debía girar en torno a la prevención y prevención de la salud, pero no se concretó. El anteproyecto pretende retomar el espíritu de esa ley, priorizando la vertiente preventiva, con un marco legal de actuaciones de salud pública, adaptando la salud pública a los conocimientos científicos”, señaló Hernández.

Salud y equidad en todas las políticas

De este modo, la nueva ley pretende incorporar la salud y la equidad en todas las políticas y para ello se creará una Agencia Española de Salud Pública “con dos ejes generales: tratar de establecer un marco general estatal para que la equidad y la salud sean posibles y un marco adaptado a la estructura estatal, con cohesión y con una red de salud pública común también en la evaluación del impacto en salud”. Esta medida se establece ante la imposibilidad de que cada municipio lo haga de manera individual “pero sí puede tener a su disposición expertos de forma compartida”

La ley tiene como objetivo principal, como es evidente, mejorar la salud de la población. Entre sus títulos más relevantes destacan los derechos y deberes referentes a la Salud Pública, las intervenciones en este ámbito y la organización necesaria. En el título preliminar se establece que la salud pública se considera un bien global, con un predominio de la salud pública sobre lo asistencial.

“En los derechos y deberes de los pacientes debe primar la transparencia, buscando la participación de la sociedad civil y las entidades, con una serie de criterios a cumplir como la transparencia o la responsabilidad”, detalló el responsable sanitario. Entre los derechos, destacan los del reconocimiento del riesgo, a una información imparcial ante cualquier riesgo biológico, físico o químico que pudiera afectar a la salud de la población y a la seguridad de las intervenciones de la población. Se prestará además especial atención a las garantías que aseguren la efectividad de los derechos de los ciudadanos. Además, se apostará por una valoración no sesgada de las intervenciones sanitarias, con declaraciones públicas de intereses por parte de los expertos.

La nueva ley también fomentará las sinergias entre departamentos sanitarios y no sanitarios en políticas de vigilancia de la salud pública “que deberán estar vigentes 24 horas al día, 365 días al año”, tanto de determinantes sociales como riesgos ambientales y alimentarios que se servirá de una red estatal de vigilancia en salud pública.

Aumentar el intercambio de información

En cuanto a la información en salud pública, Hernández indicó la necesidad de aumentar el intercambio de información entre autoridades sanitarias y Administración pública o privada de forma recíproca. La vigilancia incorporará biomonitorización, aunque aún está pendiente de decidir la periodicidad.

La organización de la salud pública estará integrada en el Sistema Nacional de Salud y será “de calidad e influyente en el resto de políticas gubernamentales”. Los organismos participantes serán el Ministerio de Sanidad y Política Social, el Consejo Interterritorial, la Agencia Española de Salud Pública –a través del Centro de evaluación de políticas de salud pública y prevención de enfermedades, el comité asesor de salud pública y la Red española de expertos en salud pública–, los organismos e instituciones de las comunidades autónomas y las organizaciones de la salud pública en el municipio. La estructura definitiva está aún por definir.

Expertos destacan que la nanotecnología “es clave para que Europa mejore su competitividad” :: EL MÉDICO INTERACTIVO :: ESPAÑA

EL MÉDICO INTERACTIVO :: ESPAÑA
Expertos destacan que la nanotecnología “es clave para que Europa mejore su competitividad”, aunque necesita una plataforma continental de cooperación

Redacción

El secretario de Estado de Investigación, Felipe Pétriz, inaugura en Barcelona el primer Congreso Internacional de Nanotecnología e Infraestructuras de Investigación



Barcelona (29/31-5-2010).- Las economías emergentes como Asia están avanzando muy rápidamente en el campo de la tecnología y la investigación científica, esto les convierte en polos importantes de competitividad. Para hacer frente a esta situación, es necesario que Europa apueste por la nanotecnología y la Nanociencia como pieza clave para obtener competitividad económica, lo que requiere una mayor coordinación de los esfuerzos internacionales.

Así lo ha explicado Lars Valdemar Kolte, de la Agencia Danesa de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación que también ha destacado la importancia que tendrá la nanotecnología en un futuro cercano en que habrá un déficit importante de mano de obra. Un reto demográfico que requiere una respuesta común de la UE que aúne las necesidades de cada una de sus naciones.

La inauguración del primer Congreso Internacional de Nanotecnología e Infraestructuras de Investigación ha ido a cargo del secretario de Estado de Investigación, Felipe Pétriz, el presidente del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), Rafael Rodrigo, el Director General de Investigación de la Generalitat, Joan Roca y la rectora de la Universidad Autónoma de Barcelona, Ana Ripoll

Helmut Dosch, director general de DESY y presidente de GENNESYS, ha dibujado los grandes desafíos a los que se enfrenta la sociedad científica: crear nuevos sistemas energéticos que satisfagan nuestras necesidades y a la vez sean más sanos, encontrar nuevas vacunas, crear transportes más ecológicos y dar respuesta a una demanda creciente en materia de TIC. Dosch se ha mostrado convencido que para dar respuesta a estos retos es necesario diseñar nuevos materiales a base de estructuras nanotecnológicas.

Dosch ha animado al sector público a que informe a la sociedad sobre los riesgos de la nanotecnología y así evitar que se formen ideas equivocadas y temores que pueden afectar al desarrollo y aplicación de esta ciencia. A la vez, Dosch ha pedido mejorar la cooperación con la industria e infraestructuras de investigación potentes.

En general, los ponentes de la jornada han coincidido en señalar que la nanotecnología es un reto global y que por tanto debe ser enfrentado desde una perspectiva global. Los principales desafíos de cara al futuro son incrementar la cooperación y la coordinación entre Estados a todos los niveles: entre gobiernos, universidades, infraestructuras y centros de investigación mediante la creación de redes. Ello es especialmente necesario en la Unión Europea donde las políticas nacionales todavía tienden a estar muy aisladas.

Mayor accesibilidad investigadora

Entre otras reivindicaciones de la jornada se ha subrayado la necesidad de que los investigadores tengan una mayor accesibilidad a las infraestructuras de investigación o que la educación de las nuevas generaciones sea interdisciplinaria, puesto que la nanotecnología es un campo transversal.

“En Nanotecnología, la velocidad del cambio es tal que se hace necesario encontrar una fórmula verdaderamente flexible que nos permita salvar la burocracia de nuestros sistemas actuales si queremos aprovechar todo el potencial de que disponemos”, ha subrayado Ramón Pascual, presidente de la Comisión Ejecutiva del Sincrotrón Alba.

La crisis económica y cómo va a afectar a los futuros presupuestos destinados a I+D también preocupa a los científicos que han asistido a la jornada. Por ello, las diferentes ponencias han subrayado la necesidad de prepararse ante un futuro complicado.

Todos los ponentes han expresado su deseo de que el Congreso Gennesys plantee nuevos puntos de vista que ayuden a la comunidad científica a avanzar y también dé respuesta a los retos futuros como: ¿Europa es capaz de desarrollar una estrategia mundial en nanotecnología? O ¿la UE podría asociarse con Asia y los estados Unidos para crear una gran potencia mundial?

España y la nanotecnología

España se ha convertido, en los últimos años en uno de los países que lidera la investigación en nanotecnología, gracias a la apuesta por el desarrollo de infraestructuras científico técnicas singulares (ICTS) por todo el territorio nacional y, con especial intensidad, en Barcelona y sus alrededores, que está empezando a configurar un polo de excelencia en el Sur de Europa. El Sincrotrón Alba, recientemente inaugurado, supone un paso más en la carrera por liderar un campo que en menos de cinco años será de aplicación general en la industria.

Según Jordi Marquet, director general del Parc de Recerca UAB “no es casualidad que el primer congreso internacional en nanotecnología se celebre en Barcelona. Hace 30 años, prácticamente no había investigación en España. En poco tiempo, nos hemos puesto al nivel de países como Alemania o Reino Unido que nos llevan siglos de ventaja”.

De hecho, este campo constituye una línea estratégica del Plan Nacional de Investigación, que lleva ya dos años funcionando en España y que sitúa actualmente a nuestro país, como uno de los pioneros mundiales junto a potencias como EEUU, Japón o Alemania.

En total más de 300 autoridades científicas, políticas y personalidades del mundo empresarial, procedentes de 20 países participarán en este encuentro.

First State-Specific Healthcare-Associated Infections Summary Data Report CDC’s National Healthcare Safety Network (NHSN) January-June, 2009


First State-Specific Healthcare-Associated Infections Summary Data Report CDC’s National Healthcare Safety Network (NHSN) January-June, 2009

The U.S. Centers for Disease Control and Prevention’s Division of Healthcare Quality Promotion is the government agency charged with tracking and preventing healthcare-associated infections in healthcare facilities such as hospitals, long-term care facilities and outpatient medical facilities. Healthcare facilities report infections directly into CDC’s monitoring system called National Healthcare Safety Network either voluntarily or because their state requires reporting of one or more infection type.
http://www.cdc.gov/ncidod/dhqp/HAI_shea_idsa.html

Information collected through NHSN includes central-line associated infections, catheter-associated urinary tract infections, surgical site infections, ventilator-associated pneumonia, blood transfusion infections and more. Many different types of healthcare facilities from every state in the country report to NHSN.

CDC scientists have studied this information and reported on national HAI infection trends [PDF - 5.37 MB: http://www.cdc.gov/nhsn/PDFs/dataStat/2009NHSNReport.pdf"]. This information is then used to identify, test and help implement HAI prevention strategies that work.

The First State-Specific HAI Summary Data Report [PDF - 793 KB: http://www.cdc.gov/hai/pdfs/stateplans/SIR_05_25_2010.pdf], the first in a series, represents the first time CDC has reported state-specific infection information. This initial report includes both national central line-associated bloodstream infection (CLABSI) data and state-specific data for states mandated by state law to report CLABSIs. Ideally, future reports will include other infection types and data from all states.

Based on the information in this report series, and supported by funding through the American Reinvestment and Recovery Act, CDC is enhancing its work with state health departments. The Agency is proactively offering technical support and strategic assistance to states interested in beginning or improving infection prevention programs. Data presented in the report series will also help measure progress toward the infection prevention goals in the U.S. Department of Health and Human Services HAI Action Plan [PDF - 2.27 MB - http://www.hhs.gov/ophs/initiatives/hai/draft-hai-plan-01062009.pdf].

Abbreviation key:
CDC = U.S. Centers for Disease Control and Prevention
HHS = U.S. Department of Health and Human Services
HHS Action Plan = U.S. Department of Health and Human Services Action Plan to Prevent Healthcare-Associated Infections
NHSN = National Healthcare Safety Network
Recovery Act = American Reinvestment and Recovery Act
SIR = Standardized Infection Ratio

open here please:
CDC - Summary Data Report - HAI

First State-Specific Healthcare-Associated Infections Summary Data Report CDC’s National Healthcare Safety Network (NHSN) January-June, 2009


First State-Specific Healthcare-Associated Infections Summary Data Report CDC’s National Healthcare Safety Network (NHSN) January-June, 2009

The U.S. Centers for Disease Control and Prevention’s Division of Healthcare Quality Promotion is the government agency charged with tracking and preventing healthcare-associated infections in healthcare facilities such as hospitals, long-term care facilities and outpatient medical facilities. Healthcare facilities report infections directly into CDC’s monitoring system called National Healthcare Safety Network either voluntarily or because their state requires reporting of one or more infection type.
http://www.cdc.gov/ncidod/dhqp/HAI_shea_idsa.html

Information collected through NHSN includes central-line associated infections, catheter-associated urinary tract infections, surgical site infections, ventilator-associated pneumonia, blood transfusion infections and more. Many different types of healthcare facilities from every state in the country report to NHSN.

CDC scientists have studied this information and reported on national HAI infection trends [PDF - 5.37 MB: http://www.cdc.gov/nhsn/PDFs/dataStat/2009NHSNReport.pdf"]. This information is then used to identify, test and help implement HAI prevention strategies that work.

The First State-Specific HAI Summary Data Report [PDF - 793 KB: http://www.cdc.gov/hai/pdfs/stateplans/SIR_05_25_2010.pdf], the first in a series, represents the first time CDC has reported state-specific infection information. This initial report includes both national central line-associated bloodstream infection (CLABSI) data and state-specific data for states mandated by state law to report CLABSIs. Ideally, future reports will include other infection types and data from all states.

Based on the information in this report series, and supported by funding through the American Reinvestment and Recovery Act, CDC is enhancing its work with state health departments. The Agency is proactively offering technical support and strategic assistance to states interested in beginning or improving infection prevention programs. Data presented in the report series will also help measure progress toward the infection prevention goals in the U.S. Department of Health and Human Services HAI Action Plan [PDF - 2.27 MB - http://www.hhs.gov/ophs/initiatives/hai/draft-hai-plan-01062009.pdf].

Abbreviation key:
CDC = U.S. Centers for Disease Control and Prevention
HHS = U.S. Department of Health and Human Services
HHS Action Plan = U.S. Department of Health and Human Services Action Plan to Prevent Healthcare-Associated Infections
NHSN = National Healthcare Safety Network
Recovery Act = American Reinvestment and Recovery Act
SIR = Standardized Infection Ratio

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sábado, 29 de mayo de 2010

Other Recently Published TIPs and For Treatment Providers


TIP 52: Clinical Supervision and Professional Development of the Substance Abuse Counselor (1.25 MB) 165 pages
http://kap.samhsa.gov/products/manuals/tips/pdf/TIP52.pdf


TIP 50: Addressing Suicidal Thoughts and Behaviors in Substance Abuse Treatment (899 KB/159 pages)
http://kap.samhsa.gov/products/manuals/tips/pdf/TIP50.pdf


TIP 49: Incorporating Alcohol Pharmacotherapies Into Medical Practice (940 KB/127 pages)
http://kap.samhsa.gov/products/manuals/tips/pdf/TIP49.pdf


Helping Yourself Heal: A Recovering Woman's Guide to Coping With Childhood Abuse Issues (354 KB)
http://kap.samhsa.gov/products/brochures/pdfs/helpinghealwomen_08r.pdf


Technical Assistance Publication 23: Substance Abuse Treatment for Women Offenders: Guide to Promising Practices (842 KB/184 pages)
http://download.ncadi.samhsa.gov/Prevline/pdfs/SMA08-3929/TAP23_Women_Off_184p.pdf

related information:
TIP 51: Substance Abuse Treatment: Addressing the Specific Needs of Women

TIP 51: Substance Abuse Treatment: Addressing the Specific Needs of Women


New Resource on Addressing Specific Substance Abuse Treatment Needs of Women
SAMHSA's Treatment Improvement Protocol (TIP) 51, Substance Abuse Treatment: Addressing the Specific Needs of Women, will help professionals provide effective, up-to-date treatment to women with substance use disorders by taking into account their unique treatment needs.
The information in TIP 51 is based on women's experiences, as well as best or promising practices and research-based approaches. This eight-chapter TIP presents treatment approaches for women that consider a woman's social and economic environments; her relationships with family members, significant others, and support systems; and the impact of gender and culture on treatment.


Substance Abuse Treatment: Addressing the Specific Needs of Women: 382 pages (3.6MB)
http://kap.samhsa.gov/products/manuals/tips/pdf/TIP51.pdf

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TIP 51: Substance Abuse Treatment: Addressing the Specific Needs of Women

CMHS Programs: Toolkit - Supported Employment


Evidence-Based Practices: Shaping Mental Health Services Toward Recovery
Supported Employment

Supported Employment is a well-defined approach to helping people with mental illnesses find and keep competitive employment within their communities. Supported employment programs are staffed by employment specialists who have frequent meetings with treatment providers to integrate supported employment with mental health services.


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CMHS Programs: Toolkit - Supported Employment

CMHS Programs: Toolkit - Co-Occurring Disorders: Integrated Dual Disorders Treatment


Evidence-Based Practices: Shaping Mental Health Services Toward Recovery
Integrated Treatment for Co-Occurring Disorders

Integrated Dual Diagnosis Treatment is for people who have co-occurring disorders, mental illness and a substance abuse addiction. This treatment approach helps people recover by offering both mental health and substance abuse services at the same time and in one setting.


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CMHS Programs: Toolkit - Co-Occurring Disorders: Integrated Dual Disorders Treatment

CMHS Programs: Toolkit - Assertive Community Treatment Evidence-Based Practice KIT


Evidence-Based Practices: Shaping Mental Health Services Toward Recovery
Assertive Community Treatment

The goal of Assertive Community Treatment is to help people stay out of the hospital and to develop skills for living in the community, so that their mental illness is not the driving force in their lives. Assertive community treatment offers services that are customized to the individual needs of the consumer, delivered by a team of practitioners, and available 24 hours a day.


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CMHS Programs: Toolkit - Assertive Community Treatment Evidence-Based Practice KIT

CMHS Programs: Toolkit - Illness Management and Recovery


CMHS Programs: Toolkit - Illness Management and Recovery
Focuses on recovery by giving consumers and their families information about mental illnesses, helping them to build social supports, and enhancing problem-solving, communication, and coping skills.

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CMHS Programs: Toolkit - Illness Management and Recovery

CMHS Programs: Toolkit - Assertive Community Treatment Evidence-Based Practice KIT


Shaping Mental Health Services Toward Recovery

SAMHSA's series of Evidence-Based Practices (EBP) KITs helps guide recovery-oriented support to mental health care consumers and is part of SAMHSA's commitment to promoting evidence-based practices in serving people with mental illnesses and/or substance use disorders. Now available for order are the CD-ROM/DVD versions of the following EBP KITs:


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CMHS Programs: Toolkit - Assertive Community Treatment Evidence-Based Practice KIT

Contraception USMEC | Unintended Pregnancy Prevention | CDC Reproductive Health


On behalf of CDC’s Division of Reproductive Health, we are pleased to announce the release of the U.S. Medical Eligibility Criteria for Contraceptive Use, 2010 (US MEC). This is the first time that CDC has published evidence-based guidance on contraceptive safety, and we anticipate that these recommendations, which have been adapted from the World Health Organization, will have an important impact on contraceptive practice in the United States. This guidance contains recommendations for the use of specific contraceptive methods by women and men who have certain characteristics or medical conditions. The US MEC is intended to assist health care professionals when counseling women, men, and couples about contraceptive method choice. This document is not intended to be a substitute for professional medical advice; persons should seek advice from their health care providers when determining family planning options.

The published recommendations are available on the CDC MMWR website (http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/rr59e0528a1.htm). The recommendations will be updated on a regular basis to reflect new published evidence. The guidance can also be found on a related CDC web page, which will provide updates and supporting information for clinicians (http://www.cdc.gov/reproductivehealth/UnintendedPregnancy/USMEC.htm).

In 1996, the World Health Organization (WHO) published the first edition of the Medical Eligibility Criteria for Contraceptive Use, which gave evidence-based global guidance on the safety of contraceptive method use for women with specific characteristics and medical conditions. WHO has always intended for its global guidance to be used by policy makers, family planning program managers, and the scientific community as a reference when developing family planning guidance at the country or program level.

CDC went through a formal adaptation process to create the United States Medical Eligibility Criteria for Contraceptive Use (USMEC). This document is intended to assist family planning providers when counseling women, men, and couples about contraceptive method choice. This document is not intended to be a substitute for professional medical advice; persons should seek advice from their health care providers when determining family planning options.

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Contraception USMEC | Unintended Pregnancy Prevention | CDC Reproductive Health

Who's in Charge? Leadership during Epidemics, Bioterror Attacks, and Other Public Health Crises | CDC EID


EID Journal Home > Volume 16, Number 6–June 2010

Volume 16, Number 6–June 2010
Book Review
Who's in Charge? Leadership during Epidemics, Bioterror Attacks, and Other Public Health Crises
Laura H. Kahn
Praeger Security International, Santa Barbara, CA, USA, 2009
ISBN 978-0275994853
Pages: 236; Price: US

Suggested citation for this article

Dr Laura Kahn has produced a useful book that provides a brief historical background on public health and terrorism, followed by interesting examples of leadership during outbreaks and events that escalated to public health crises. The roles of astute clinicians, public health professionals, appointed public health leaders, and elected officials are described by the players themselves. These insights provide important perspectives and are fascinating reading, but each event includes the voices of only a few of many participants. This omission may leave the reader hungry for a wider variety of viewpoints.

Kahn takes the reader through a thought-provoking overview of the complexity of leadership and some early milestones in public health. Kahn makes it clear that politics, economics, communications, and interpersonal relations are as central to today's public health crises as they were in the past.

Persuasive examples support Kahn's main thesis that political leadership is critical during a public health crisis, whether the crisis results from natural causes or from bioterrorism. Kahn says, "Questions about leaders and leadership have intrigued scholars in both Western and Eastern civilizations for centuries. Plato, Confucius, and Machiavelli all speculated about leaders… and the qualities of leadership." Kahn concludes that 1) informed, engaged, and prepared elected officials are essential to effective response; 2) because crisis response decisions inevitably will be made in the absence of perfect information, leaders require judgment and common sense; 3) elected and appointed leaders must be effective; and 4) dual leadership during a crisis can cause confusion.

The author provides a convincing case for her conclusions with lively examples and first-hand accounts and offers several concrete suggestions to prepare elected officials for leadership roles. The same compelling case is not made for Kahn's assertion of a "legal conundrum when dealing with the bioterrorism attack." She suggests that the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) should lead the public health response to such episodes but alleges that legal and organizational impediments hinder CDC from fulfilling that lead role.

Unquestionably, CDC must and does play a lead role during large-scale, multistate public health events. The legal and organizational impediments to fulfilling that role are not obvious to this reviewer, especially given CDC's success in addressing many such crises. Kahn may be referring to impediments within the federal structure and chain of command. However, current law specifies the roles of CDC and the departments of Health and Human Services, and Homeland Security. CDC has ample legal authority to supplement its technical and scientific leadership during an emergency, especially when state and local capacities are outstripped.

Kahn suggests federalizing and centralizing the national response system through changes in the legal framework and organizational structures of the public health system, arguing that if CDC were organized for response as the Environmental Protection Agency or the Federal Bureau of Investigation is, delays, leadership confusion, and communication issues would be resolved. She identifies some leadership problems but fails to acknowledge the strong collegial relationship between state public health authorities and CDC that has produced innumerable successful responses to crises. Restructuring the traditional relationship between states and the federal government seems unnecessary.

This problem does not overshadow an otherwise informative and engrossing book. In an era of emerging infectious diseases, bioterrorism, and large-scale natural disasters, we will continue to have to address the types of events Dr. Kahn describes. Those involved in responding to such events would benefit from studying the lessons of the past to better manage future emergencies.

Patrick J. McConnon
Author affiliation: Council of State and Territorial Epidemiologists, Atlanta, Georgia, USA

Suggested Citation for this Article
McConnon PJ. Who's in charge? Leadership during epidemics, bioterror attacks, and other public health crises [book review]. Emerg Infect Dis [serial on the Internet]. 2010 Jun [date cited]. http://www.cdc.gov/EID/content/16/6/1050b.htm

DOI: 10.3201/eid1606.100345

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Who's in Charge? Leadership during Epidemics, Bioterror Attacks, and Other Public Health Crises | CDC EID

Chlamydia Prevention / CDC - Grand Rounds - 2010 May


May 2010:
“Chlamydia Prevention: Challenges and Strategies for Reducing Disease Burden ”
Thursday, May 20, 2010
9 - 10a.m. (EDT)

With over 1.2 million cases reported annually, Chlamydia trachomatis infection (chlamydia) is the most commonly reported notifiable disease in the U.S. Chlamydia, a sexually transmitted infection, can lead to a host of serious reproductive health problems in women, including infertility and pelvic inflammatory disease. The burden of infection is highest among adolescents and there are also substantial racial disparities, with non-Hispanic blacks disproportionately affected.


Chlamydia is easily detected and treated, but recommended annual screening remains underutilized. Lack of awareness, social stigma, barriers to finding and treating sex partners of infected women, and difficulties in measuring public health impact all present challenges and opportunities for chlamydia prevention programs.

This session of Public Health Grand Rounds focused on current efforts to reduce the burden of chlamydia and its complications, as well as addressed the myriad social disparities and challenges that face those seeking to limit the reach of this serious public health problem.

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CDC - Grand Rounds - 2010 May

Eye-Care Utilization Among Women Aged ≥40 Years with Eye Diseases --- 19 States, 2006--2008


Eye-Care Utilization Among Women Aged ≥40 Years with Eye Diseases --- 19 States, 2006--2008
Weekly
May 21, 2010 / 59(19);588-591



Diabetic retinopathy (DR), glaucoma, and age-related macular degeneration (ARMD) are major causes of vision loss and blindness (1). Women have been found to have a higher prevalence of vision loss than men (2,3). Early detection and timely treatment by eye-care providers are necessary to delay disease progression and prevent vision loss. To assess the use of professional eye care among women aged ≥40 years, CDC analyzed data from the Behavioral Risk Factor Surveillance System (BRFSS) for 19 U.S. states for the period 2006--2008. This report summarizes the results of that analysis, which indicated that 21% of women with self-reported DR, 12% of women with self-reported glaucoma, and 8% of women with self-reported ARMD did not visit an eye-care provider in the recommended follow-up period. Women who did not have insurance coverage for eye care or who did not receive routine medical check-ups were more likely to report not having the recommended follow-up eye care. The two most commonly cited reasons for not having an eye-care visit were cost or not having insurance (range across diseases: 40%--46%) and having no reason to go for follow-up (range: 20%--29%). Compliance with obtaining eye examinations at recommended intervals among women aged ≥40 years with eye diseases might be enhanced by improving access to health care and implementing and expanding existing educational programs to raise awareness regarding the importance of routine follow-up eye examinations.

BRFSS is a state-based, random-digit--dialed telephone survey of the noninstitutionalized U.S. civilian population aged ≥18 years. With approximately 350,000 adults participating in the interview each year, BRFSS provides local, state, and national estimates of important information on sociodemographics, chronic illness, health behaviors, and access to health care. CDC analyzed data from the pooled respondents of 7,377 women aged ≥40 years with self-reported DR (322), glaucoma (356), or ARMD (244) by using results from the BRFSS Visual Impairment and Access to Eye Care Module for the period 2006--2008. Nineteen states* included the vision module in at least 1 year of their regular BRFSS survey during these years. Among the 19 states, the median Council of American Survey Research Organizations (CASRO) response rate (cooperation rate)† was 49.0% (73.5%) for 2006, 48.2% (69.0%) for 2007, and 52.8% (73.3%) for 2008. Respondents were classified as having an eye disease if they answered "yes" to any one of the relevant questions regarding presence of DR, glaucoma, and/or ARMD.§

For this study, the recommended follow-up period for visiting an eye-care provider was defined as the maximum recommended follow-up period stated in disease-specific guidelines in effect during the reporting period from the American Academy of Ophthalmology (for all three diseases), the American Optometric Association (for all three diseases), and the American Diabetes Association (for DR only). For DR and glaucoma, this period is within 12 months of the most recent eye examination; for ARMD, the period is within 24 months of the most recent eye examination. The BRFSS vision module also incorporated questions related to use of eye-care services. Women were classified as not having visited an eye-care professional in the recommended follow-up period if they answered other than "within the past month" or "within the past year" (for the 12-month period) or "within the past month," "within the past year," or "within the past 2 years (for the 24-month period) to the question, "When was the last time you had your eyes examined by any doctor or eye-care provider?" In addition, respondents were asked to select the one main reason they had not visited an eye-care professional in the previous year.¶

Statistical software was used to account for the complex sampling design. All analyses were weighted to make estimates representative of the age, race, and sex of the civilian, noninstitutionalized population in the 19 states. In instances where a state had more than 1 year of data available, average weights for the number of years available were used. CDC used predictive margin probabilities and corresponding 95% confidence intervals to make comparisons among the levels of each factor while adjusting for differences in the distributions of all other factors. The crude rate represents the weighted proportion of persons who did not report receiving recommended follow-up eye care. Adjusted percentages were estimated using logistic regression models predicting eye-care utilization as a function of the following factors: age, race/ethnicity, marital status, education, income, diabetes status, eye-care insurance coverage, and general health care (Table 1).

The weighted BRFSS data indicated that 21% of women with DR, 12% of women with glaucoma, and 8% of women with ARMD did not visit an eye-care provider in the recommended follow-up period (Table 1). Women without eye-care insurance were more likely than those with insurance to report not having obtained recommended eye-care visits for DR, glaucoma, and ARMD (predictive margin probabilities: 34% versus 14%, 18% versus 10%, and 12% versus 6%, respectively). Women who did not have a routine medical check-up in the preceding 12 months were more likely than those who did so to report not having made the recommended eye-care visits (36% versus 20%, 21% versus 12%, and 16% versus 7%, respectively). Additionally, women aged 40--64 years with glaucoma or ARMD were more likely to report not having obtained recommended eye care than those aged ≥65 years (25% versus 5% and 18% versus 4%, respectively). Cost and not having eye-care insurance (range: 40%--46% for the three eye diseases) and having no reason to go (range: 20%--29%) were the two most commonly cited reasons women with eye diseases reported for not having visited an eye-care provider (Table 2).

Reported by
AF Elliott, PhD, CF Chou, PhD, X Zhang, MD, PhD, JE Crews, DPA, JB Saaddine, MD, GL Beckles, MD, MD Owens-Gary, PhD, Div of Diabetes Translation, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, CDC.

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Eye-Care Utilization Among Women Aged ≥40 Years with Eye Diseases --- 19 States, 2006--2008

CDC Features - Diabetes & Pregnancy



Diabetes & Pregnancy
Controlling diabetes before and during pregnancy will help prevent birth defects and other poor outcomes, such as miscarriage or stillbirth.


Diabetes is often detected in women during their childbearing years and can affect the health of both the mother and her unborn child. Poor control of diabetes in a woman who is pregnant increases the chances for birth defects and other problems for the baby. It might cause serious complications for the woman, also. Proper health care before and during pregnancy will help prevent birth defects and other poor outcomes, such as miscarriage or stillbirth.

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CDC Features - You can Help Prevent Birth Defects



You can Help Prevent Birth Defects
Women can help prevent some serious birth defects of their baby’s brain and spine even before they are pregnant by taking 400 micrograms (mcg) of folic acid every day.
If taken daily before and during pregnancy, folic acid, a B vitamin that the body uses to make new cells, can help prevent spina bifida and anencephaly. These birth defects of the baby’s brain and spine are also known as neural tube defects.



Neural tube defects can cause lifelong disabilities and even death. Folic acid helps prevent neural tube defects.

Why should I take folic acid before I am pregnant?

•Half of all pregnancies in the United States are not planned.
•Neural tube defects happen during the third and fourth weeks of gestation, often before a woman knows she is pregnant. That’s why it’s so important that every woman who can get pregnant consume 400 mcg folic acid every day—even when she is not planning a pregnancy.

Where do I find folic acid?
Folic acid supplements and most multivitamins with folic acid sold in the United States have 100 percent of the daily value (DV) of folic acid, which is 400 mcg; check the label to be sure the vitamin you are taking has this amount.

Vitamins and folic acid supplements are available without a prescription in most pharmacies and cost just pennies a day.

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CDC Features - Cancer and Women



Cancer and Women
Every year, cancer claims the lives of more than a quarter of a million women in America. A woman can reduce her cancer risk by adopting a healthy lifestyle and getting the right cancer screening tests for her stage of life.

In 2006, the most recent year for which statistics are available, more than 660,000 women in the United States were told they had cancer, and nearly 270,000 died from it. Screening tests and the HPV vaccine can help prevent some of the most common types of cancer in women.

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CDC Features - Cancer and Women