ORIGINAL RESEARCH
An Observational Study of the Secondary Effects of a Local Smoke-Free Ordinance
Amy A. Williamson, MPP; Brion J. Fox, SM, JD; Paul D. Creswell; Xiaodong Kuang, MS, PhD; Sudakshina L. Ceglarek, PhD; Aaron M. Brower, PhD; Patrick L. Remington, MD, MPH
Suggested citation for this article: Williamson AA, Fox BJ, Creswell PD, Kuang X, Ceglarek SL, Brower AM, et al. An observational study of the secondary effects of a local smoke-free ordinance. Prev Chronic Dis 2011;8(4):A83. http://www.cdc.gov/pcd/issues/2011/jul/10_0123.htm. Accessed [date].
PEER REVIEWED
Abstract
Introduction
The secondary, sometimes unintended effects of smoke-free ordinances have not been thoroughly evaluated. In this observational study, we evaluated the association of a local ordinance implemented in Madison, Wisconsin, with changes in public disturbances; smoking, drinking, and bar-going behaviors in the general population; and smoking and drinking behaviors among university students.
Methods
We obtained data from 4 sources: police records, key informant interviews, a community survey, and an undergraduate survey. Except for interviews, which we conducted postenactment only, we compared measures before and after the ordinance was put into effect.
Results
We found no evidence of association of the ordinance with public disturbances. We found that the ordinance was not associated with changes in smoking rates, drinking rates, or bar-going in the general population, although bar-going decreased among the 16% of the general adult population who smokes (from 84% in 2005 to 70% in 2007, P < .001). Student smoking rates also decreased (from 23% in 2005 to 16% in 2007, P < .001), but student binge drinking did not change.
Conclusion
The study adds unique information to the evidence base on the effect of smoke-free policies, finding little evidence of their secondary, unintended effects. With the addition of these results to existing evidence, we conclude that the potential health benefits of smoke-free ordinances outweigh the potential harms from unintended effects.
full-text:
Preventing Chronic Disease: July 2011: 10_0123
Author Information
Corresponding Author: Amy A. Williamson, MPP, University of Wisconsin Carbone Cancer Center, WARF 385, 610 N. Walnut St, Madison, WI 53726. Telephone: 608-265-9931. E-mail: aawilliamson@uwcarbone.wisc.edu.
Author Affiliations: Brion J. Fox, Paul D. Creswell, Xiaodong Kuang, Patrick L. Remington, University of Wisconsin Carbone Cancer Center, School of Medicine and Public Health, Madison, Wisconsin. Sudakshina L. Ceglarek, Aaron M. Brower, School of Social Work, University of Wisconsin, Madison, Wisconsin.
INVESTIGACIÓN ORIGINAL
Estudio observacional de los efectos secundarios de una ordenanza local antitabaco
Amy A. Williamson, MPP; Brion J. Fox, SM, JD; Paul D. Creswell; Xiaodong Kuang, MS, PhD; Sudakshina L. Ceglarek, PhD; Aaron M. Brower, PhD; Patrick L. Remington, MD, MPH
Citación sugerida para este artículo: Williamson AA, Fox BJ, Creswell PD, Kuang X, Ceglarek SL, Brower AM, et al. Estudio observacional de los efectos secundarios de una ordenanza local antitabaco. Prev Chronic Dis 2011;8(4):A83.
http://www.cdc.gov/pcd/issues/2011/jul/10_0123_es.htm. Consulta: [fecha].
REVISADO POR EXPERTOS
Resumen
Introducción
Los efectos secundarios y a veces no intencionales de las ordenanzas antitabaco no han sido evaluados del todo. En este estudio observacional, analizamos la asociación entre una ordenanza local implementada en Madison, Wisconsin, y los cambios en desórdenes públicos; conductas de tabaquismo, consumo de alcohol y concurrencia a bares en la población general; y hábitos de tabaquismo y alcoholismo en estudiantes universitarios.
Métodos
Obtuvimos datos de cuatro fuentes: expedientes policiales, entrevistas con personas clave, una encuesta comunitaria y una encuesta en estudiantes universitarios sin graduar. A excepción de las entrevistas, que solo las realizamos después de que entrara en vigencia la ordenanza, comparamos las mediciones antes y después de la prohibición antitabaco.
Resultados
No encontramos evidencias de la asociación entre la ordenanza y los desórdenes públicos. Determinamos que la ordenanza no estaba asociada a cambios en las tasas de la población en general relacionadas con tabaquismo, alcoholismo o concurrencia a bares; pero la concurrencia a bares disminuyó 16% en la población general adulta que fuma (del 84% en el 2005 al 70% en el 2007, P < .001). Las tasas de tabaquismo en los estudiantes también disminuyeron (del 23% en el 2005 al 16% en el 2007, P < .001), pero no hubo cambios en el patrón de atracones de alcohol en los estudiantes.
Conclusión
Este estudio aporta información única para la base de evidencias sobre los efectos de las políticas antitabaco, identificando pocas evidencias sobre sus efectos secundarios o no intencionales. Al incorporar estos resultados a las evidencias existentes, concluimos que los posibles beneficios de salud de las ordenanzas antitabaco superan los posibles perjuicios por efectos no intencionales.
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