lunes, 8 de abril de 2013

Preventing Chronic Disease | Giant Inflatable Colon and Community Knowledge, Intention, and Social Support for Colorectal Cancer Screening - CDC

full-text:
Preventing Chronic Disease | Giant Inflatable Colon and Community Knowledge, Intention, and Social Support for Colorectal Cancer Screening - CDC

Giant Inflatable Colon and Community Knowledge, Intention, and Social Support for Colorectal Cancer Screening

Diana Redwood, MS, MPH; Ellen Provost, DO, MPH; Elvin Asay, MS; Janie Ferguson; Judith Muller, MHA, MSc

Suggested citation for this article: Redwood D, Provost E, Asay E, Ferguson J, Muller J. Giant Inflatable Colon and Community Knowledge, Intention, and Social Support for Colorectal Cancer Screening. Prev Chronic Dis 2013;10:120192. DOI: http://dx.doi.org/10.5888/pcd10.120192External Web Site Icon.
PEER REVIEWED

Abstract

Introduction
Colorectal cancer (CRC) is the second-leading cause of deaths from cancer in the United States. Screening decreases CRC deaths through early cancer detection and through removal of precancerous lesions. We investigated whether a health exhibit consisting of a giant inflatable colon was an effective educational tool to increase community members’ knowledge, intention, and social support for CRC screening and prevention.
Methods
Alaska adults (N = 880) attending community events statewide from March 2011 through March 2012 completed a short survey to assess knowledge about CRC, intention to get screened, and level of social support before and after walking through a giant interactive model of a human colon. The survey used a combination of open-ended questions and a Likert scale, where 1 was “very unlikely,” 2 was “somewhat unlikely,” 3 was “neutral,” 4 was “somewhat likely,” and 5 was “very likely.” The model depicted CRC stages from normal tissue to advanced adenocarcinoma and displayed signs with CRC prevention tips. We used the McNemar test and paired sample t tests for univariate analyses.
Results
Respondents significantly improved their CRC knowledge (P < .05), intention to get screened (mean score increased from 4.3 to 4.5, P < .001), and comfort with talking to others about CRC screening (mean level of comfort increased from 3.8 to 3.9, P < .001). Multivariate analysis showed no significant differences by sex, age, or race for improvements in CRC screening knowledge, intention, or comfort.
Conclusion
Interactive exhibits can improve public knowledge and interest in CRC screening, which may lead to increased CRC screening rates and decreased CRC incidence and deaths.


El uso de un modelo inflable de un colon gigante y los conocimientos, las intenciones y el apoyo social de la comunidad respecto de las pruebas de detección del cáncer colorrectal

Diana Redwood, MS, MPH; Ellen Provost, DO, MPH; Elvin Asay, MS; Janie Ferguson; Judith Muller, MHA, MSc

Suggested citation for this article: Redwood D, Provost E, Asay E, Ferguson J, Muller J. Giant Inflatable Colon and Community Knowledge, Intention, and Social Support for Colorectal Cancer Screening. Prev Chronic Dis 2013;10:120192. DOI: http://dx.doi.org/10.5888/pcd10.120192Aclaraci?n sobre los enlaces a sitios web externos.
REVISADO POR EXPERTOS

Resumen

Introducción
El cáncer colorrectal (CRC) es la segunda causa de muerte por cáncer en los Estados Unidos. La realización de pruebas de detección disminuye la cantidad de muertes por cáncer colorrectal debido a su detección temprana y la eliminación de las lesiones precancerosas. Investigamos si la utilización de un modelo inflable gigante de un colon era una herramienta eficaz para aumentar los conocimientos, el apoyo social y las intenciones de los miembros de la comunidad de hacerse la prueba de detección del cáncer colorrectal y prevenirlo.
Métodos
Los adultos de Alaska (N = 880) que asistieron a eventos comunitarios que se realizaron desde marzo del 2011 hasta marzo del 2012 completaron una breve encuesta a fin de evaluar sus conocimientos sobre el cáncer colorrectal, sus intenciones de hacerse una prueba de detección y sobre el nivel de apoyo social que sentían, antes y después de pasear por un modelo interactivo gigante de un colon humano. La encuesta usó una combinación de preguntas abiertas y una escala Likert, donde 1 era "muy poco probable", 2 era "algo probable", 3 era "neutro", 4 era "algo probable" y 5 era "muy probable". El modelo gigante ilustraba los estadios del cáncer colorrectal desde el tejido normal hasta el adenocarcinoma avanzado y exhibía carteles con consejos para su prevención. Utilizamos la prueba de McNemar y pareamos las pruebas t de muestra a fin de hacer un análisis univariado.
Resultados
Los encuestados mejoraron significativamente sus conocimientos sobre el cáncer colorrectal (P < 0.05), sus intenciones de hacerse la prueba de detección (el puntaje medio aumentó de 4.3 a 4.5, P < .001), y el nivel de comodidad para hablar con otras personas sobre la prueba de detección (el nivel de comodidad medio aumentó de 3.8 a 3.9, P < .001). Los análisis multivariados no mostraron diferencias significativas de sexo, edad o raza en cuanto a las mejoras en los conocimientos de las pruebas de detección del cáncer colorrectal, las intenciones de hacerse la prueba o el nivel de comodidad de los encuestados para hablar sobre el tema.
Conclusión
Las presentaciones interactivas pueden mejorar el conocimiento público y el interés por las pruebas de detección del cáncer colorrectal, lo cual podría conducir a mayores tasas de pruebas y a menores tasas de incidencia y muerte.

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